Jak skutecznie przygotować się do zadania na słowotwórstwo na maturze?

Zadanie na słowotwórstwo na maturze pojawia się często na maturze podstawowej jak i rozszerzonej i sprawia trudności wielu uczniom. Jest to zadanie sprawdzające zakres słownictwa, które buduje się przez długotrwałą ekspozycję na język – poprzez czytanie, słuchanie i praktykę. W przeciwieństwie do gramatyki, którą można w miarę szybko opanować, bogaty zasób słownictwa wymaga systematycznej pracy. Dlatego wielu maturzystów odczuwa trudność z tym zadaniem.



Aby pomóc w przygotowaniach, przedstawiam listę często używanych rdzeni słów oraz formacji słowotwórczych, które mogą pojawić się na maturze:


1. ACT (działać, wykonywać czynność)

  • Act (czasownik) – działać (We must act quickly.)

  • Action (rzeczownik) – działanie (Her quick action saved the dog.)

  • Active (przymiotnik) – aktywny (He leads an active lifestyle.)

  • Inactive (przymiotnik) – nieaktywny (The volcano is inactive.)

  • Actor/Actress (rzeczownik) – aktor/aktorka (She is a famous actress.)

  • React (czasownik) – reagować (How did she react to the news?)

  • Reaction (rzeczownik) – reakcja (His reaction was unexpected.)


2. BEAUTY (piękno, atrakcyjność)

  • Beauty (rzeczownik) – piękno (The beauty of the sunset amazed everyone.)

  • Beautiful (przymiotnik) – piękny (She has a beautiful voice.)

  • Beautify (czasownik) – upiększać (They plan to beautify the park.)

  • Beautifully (przysłówek) – pięknie (She sang beautifully.)

  • Beautician (rzeczownik) – kosmetyczka (She is a professional beautician.)


3. CREATE (tworzyć, wymyślać)

  • Create (czasownik) – tworzyć (He created a new app.)

  • Creation (rzeczownik) – dzieło, proces tworzenia (The creation of this sculpture took months.)

  • Creative (przymiotnik) – kreatywny (She is a creative artist.)

  • Creativity (rzeczownik) – kreatywność (Creativity is essential in problem-solving.)

  • Creator (rzeczownik) – twórca (He is the creator of the series.)

  • Recreate (czasownik) – odtwarzać (They tried to recreate the ancient city.)


4. DECIDE (decydować, podejmować decyzje)

  • Decide (czasownik) – decydować (We must decide where to go.)

  • Decision (rzeczownik) – decyzja (Her decision was difficult.)

  • Decisive (przymiotnik) – zdecydowany (A leader must be decisive.)

  • Indecisive (przymiotnik) – niezdecydowany (He is indecisive about dinner.)

  • Decisively (przysłówek) – zdecydowanie (She spoke decisively.)


5. FRIEND (przyjaźń, znajomość)

  • Friend (rzeczownik) – przyjaciel (She is my best friend.)

  • Friendly (przymiotnik) – przyjazny (The staff was very friendly.)

  • Friendship (rzeczownik) – przyjaźń (Their friendship has lasted for years.)

  • Unfriendly (przymiotnik) – nieprzyjazny (The new neighbor seemed unfriendly.)

  • Befriend (czasownik) – zaprzyjaźnić się (He befriended a lonely child.)


6. HAPPY (szczęście, radość)

  • Happy (przymiotnik) – szczęśliwy (She was happy with her results.)

  • Happiness (rzeczownik) – szczęście (Happiness is more important than money.)

  • Unhappy (przymiotnik) – nieszczęśliwy (He looked unhappy.)

  • Happily (przysłówek) – szczęśliwie (They lived happily ever after.)


Jak się przygotować?

  1. Regularne czytanie – ekspozycja na język w książkach, artykułach, filmach.

  2. Ćwiczenia z tworzenia słów – np. zamiana rzeczowników na czasowniki i odwrotnie.

  3. Nauka w kontekście – zapamiętywanie całych fraz zamiast pojedynczych słów.

  4. Tworzenie własnych zdań – aktywne używanie nowego słownictwa.

Pamiętaj, że im więcej słów znasz i potrafisz poprawnie przekształcać, tym łatwiej będzie Ci rozwiązać zadanie na słowotwórstwo na maturze. Mam nadzieję, że ta lista pomoże Ci w przygotowaniach! 😊


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rodzaje serów po angielsku – Jak mówić o serach poprawnie?

🐴 Present Perfect – czas, który łączy przeszłość z teraźniejszością (i kocha konie i psy!)

Easter in Poland – Wielkanoc po angielsku (poziom A2)